Poradnik - Polak za granicą, informacje ogólne

https://polakzagranica.msz.gov.pl/

 

Adresy polskich placówek za granicą

http://msz.gov.pl/pl/informacje_konsularne/polskie_placowki/placowki

 

Informacje wizowe

http://www.msz.gov.pl/pl/informacje_konsularne/wizy/zasady_wjazdu_obywateli_polskich_do_poszczegolnych_panstw

 

 

DOKUMENTY PODRÓŻY PASZPORT

Na dokumenty podróży składają się paszport lub dowód osobisty , bilety lotnicze, voucher hotelowy, karta ubezpieczeniowa i zawieszki na bagaże. Dla pewności zalecamy ponownie sprawdzić przed wyjazdem czy otrzymali Pastwo komplet wszystkich dokumentów.

W związku z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej, od 1 maja 2004 obywatele polscy mogą swobodnie podróżować po krajach członkowskich UE. Polacy podróżujący do krajów UE mogą przekraczać granicę na podstawie paszportu lub dowodu osobistego (nowego typu). By ułatwić Państwu dostęp do Informacji wizowych, przy każdym z kierunków podajemy podstawowe dane dotyczące obywateli RP z zakresu przepisów prawnych – zarówno w odniesieniu do krajów należących do UE jak i nie będących członkami wspólnoty.

WAŻNE PRZY WYJEŹDZIE Z DZIEĆMI

Od dzieci, także tych najmłodszych, wymagane jest przy wyjeździe za granicę posiadanie ważnych dokumentów podróży. Dzieci powinny mieć własny, ważny paszport (w zależności od kierunków). Zalecamy w miarę wczesne zadbanie o wyrobienie odpowiednich dokumentów. W przeciwnym razie może się zdarzyć, że przy wjeździe zostaną Pastwo cofnięci przez kontrolę graniczną!

PRZELOT

Loty czarterowe są lotami bezpośrednimi bądź z międzylądowaniem. Plany i rozkłady lotów są niekiedy krótkoterminowo zmieniane przez towarzystwa lotnicze. Prosimy o przybycie na lotnisko każdorazowo najpóźniej 120 minut przed odlotem. Dni przyjazdu i odjazdu uważane są za dni podróży. Niestety, nie jest w naszej mocy określenie czasów lotu. W najbardziej niekorzystnym przypadku odlot może nastąpić w nocy, a powrót wcześnie rano. Również opóźnienia lotów spowodowane przez pogodę, przepełnienie przestrzeni powietrznej lub ewentualne strajki są niezależne od nas. Większość przelotów odbywa się bez usługi cateringowej. Wszystkie loty na dalekich kierunkach odbywają się z przesiadkami w portach europejskich. Po znalezieniu się w strefie tranzytowej należy na tablicy odlotów odszukać numer rejsu do kraju docelowego. Na rejsach długodystansowych zapewniony jest catering.

BAGAŻ

Mimo pełnej komputeryzacji podczas transferów bagażu i przy całej trosce personelu dokonującego odprawy w portach lotniczych, nie można całkowicie wykluczyć utraty bagażu lub jego uszkodzenia. Według obowiązujących międzynarodowych przepisów są Pastwo zobowiązani do natychmiastowego zgłoszenia utraty lub uszkodzenia bagażu towarzystwu lotniczemu i do wypełnienia formularza P.I.R. (Property Irregularity Report), które jest podstawą przy dochodzeniu przez Pastwa roszczeń w sprawie odszkodowania od towarzystwa lotniczego lub ubezpieczyciela. Proszę zwrócić uwagę na to, by nie przewozić ważnych leków, dokumentów i kosztowności w walizkach nadawanych na bagaż. Prosimy o zwrócenie uwagi na wydrukowane na bilecie lotniczym postanowienia umowy odnośnie transportu lotniczego. Czy mają Pastwo ważne dokumenty podróży? Czy Pastwa paszport ma jeszcze wystarczającą ważność? Należy wyraźnie oznaczyć wszystkie sztuki bagażu nazwiskiem i adresem oraz dodatkowo etykietami z adresem.

BAGAŻ PODRĘCZNY

Do przedmiotów, których nie wolno pakować do bagażu podręcznego - ze względu na możliwość spowodowania zagrożenia - zaliczane są przedmioty ostre i szpiczaste jak np. noże, nożyce, śrubokręty, narzędzia udarowe, broń wszelkiego rodzaju, a także jej modele i atrapy.

BAGAŻ SPECJALNY

Prosimy mieć na uwadze fakt, że w przypadku bagażu specjalnego nie gwarantujemy transferu z/do lotniska i hotelu. Dlatego transport dodatkowy (w szczególności desek surfingowych, rowerów, paralotni itp.) leży w Pastwa zakresie. Zarówno koszty z tego tytułu jak i ryzyko podejmują Pastwo na własną rękę. W biurze podróży uzyskają Pastwo informacje dotyczące stawek lotniczych w zakresie przelotów czarterowych za przewóz bagażu specjalnego do wybranego przez Pastwa kraju.

PRZYJAZD DO HOTELU

Po przejściu kontroli paszportowej i odprawie celnej zostaną Pastwo przyjęci przez rezydenta i skierowani do autobusu transferowego. W większości przypadków autobus będzie obsługiwać kolejno szereg hoteli, które znajdują się w pobliżu. Rezydenci udzielą Państwu pierwszych ważnych informacji już w autobusie transferowym, nie zawsze są jednak w stanie towarzyszyć Państwu podczas transferu.

Wszystkie koszty podane w opisach hoteli są orientacyjne i mogą ulec zmianie.

PRZYJAZD i WYJAZD

W razie wcześniejszego przybycia do hotelu może się zdarzyć, że Pastwa dopóki nie został jeszcze posprzątany. W większości hoteli doba hotelowa rozpoczyna się ok. godz. 14.00-15.00. Bardzo prosimy o zachowanie cierpliwości, jeśli wprowadzenie się do pokoju będzie nieco opóźnione. Jeśli wyjazd następuje dopiero po południu lub wieczorem, będą musieli Pastwo opuścić pokój do godz. 12.00 (niekiedy zdarza się do godz. 10), tak aby można było przeprowadzić gruntowne sprzątanie i przygotować pokój na przyjazd kolejnych gości.

WYŻYWIENIE

Dwa posiłki dziennie HB oznaczają z reguły śniadanie i obiadokolację, a napoje są z reguły dodatkowo płatne. . Poza sezonem przy małej liczbie gości bufet kolacyjny może być zastąpiony wyborem z karty, w przypadku śniadania śniadaniem kontynentalnym. Posiłek w samolocie jest częścią zarezerwowanej przez Pastwa usługi wyżywienia. Pierwszym Pastwa posiłkiem na miejscu jest z reguły kolacja w dniu przyjazdu, a ostatnim śniadanie w dniu wyjazdu.

Powinni Pastwo nastawić się na kuchnię typową dla danego kraju lub kuchnię międzynarodową.

W niektórych obiektach podczas kolacji wymagany jest odpowiedni strój (długie spodnie dla panów). Prosimy pamiętać, że wynoszenie jedzenia z bufetu jest zabronione.

W wielu hotelach przy rezerwacji all inclusive jest obowiązek noszenia bransoletek. Na terenie Hiszpanii restauracje są tylko dla niepalących.

SPORT, ROZRYWKA I WYCIECZKI

Sport i rozrywka są oferowane w wielu obiektach i często wliczone w cenę. Z tego powodu czasami może zabraknąć sprzętu sportowego dla wszystkich zainteresowanych. Sporty wodne na plaży organizowane są przez miejscowe agencje. W wielu naszych ośrodkach organizowane są programy animacyjne i wieczory folklorystyczne. Mini kluby w wielu hotelach czynne są w okresie wakacji w określonych godzinach. W większości przypadków odbywają się one w kilku językach. Spora część programów wieczornych odbywa się na wolnym powietrzu, trwa do późnych godzin nocnych i powoduje hałas. Korzystający z podgrzewanych basenów powinni mieć na uwadze fakt, iż woda podgrzewana jest jedynie okresowo, w zależności od warunków pogodowych. Temperatura wody w basenie może być różna i nie jesteśmy w stanie zagwarantować Państwu tzw. temperatury minimalnej. Informacje o wycieczkach fakultatywnych otrzymają Pastwo od rezydenta. Wybrane wycieczki fakultatywne prowadzone są w języku polskim, o ile na daną wycieczkę zgłosi się odpowiednia liczba chętnych (jest ona różna w zależności od wycieczki). W przeciwnym wypadku wycieczki odbywają się w języku angielskim. Przed wyjazdem mogą Pastwo uzyskać wszelkie informacje w biurze podróży. Podczas urlopu prosimy o zwracanie się do rezydentów - godziny dyżurów zamieszczane są na tablicy informacyjnej, bądź w segregatorze z informacjami urlopowymi w Pastwa hotelu.

SZCZEPIENIA

Przed wyjazdem do kraju z podwyższonym ryzykiem sanitarno-epidemiologicznym zalecamy Państwu wcześniejsze zasięgnięcie dodatkowych informacji na temat ewentualnych zagrożeń infekcyjnych i profilaktyki w stacjach epidemiologicznych oraz w wyspecjalizowanych punktach opieki zdrowia. Informacje na temat zalecanych szczepie mogą Pastwo uzyskać w stacji sanitarno-epidemiologicznej w Warszawie, przy ulicy Żelaznej 79, tel. (022) 620 90 01, lub pocztą elektroniczną: www.wsse.waw.pl.

 

Nowe zasady dotyczące polityki prywatności

Drogi Użytkowniku,

 

25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Państwa danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku.

 

Co to są dane osobowe oraz jakie dane przetwarzamy?

 

Dane osobowe to każda informacja dotyczącą osoby fizycznej pozwalającą na określenie w sposób pośredni lub bezpośredni tożsamość tej osoby. Dane te są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie ze stron internetowych, serwisów, w tym zapisywanych w plikach cookies.

 

Przetwarzanie danych osobowych to operacje wykonywane na danych osobowych, a zwłaszcza zbieranie, utrwalanie, przechowywanie, opracowywanie, zmienianie, udostępnianie i usuwanie danych. Pozyskujemy następujące kategorie Państwa danych osobowych jak; dane teleadresowe oraz preferencje.

 

Administratorem Państwa danych osobowych jest:

 

Dlaczego chcemy przetwarzać dane?

Państwa dane osobowe pozyskane w związku z zawarciem umowy/wypełnionym formularzem jak i w trakcie wykonania umowy, będą przetwarzane w następujących celach:

 

  • realizacji usług turystycznych
  • prowadzenia działań marketingowych
  • rozpatrywanie wniosków.

 

Okres przetwarzania Państwa danych osobowych jest uzależniony od celu w jakim dane są przetwarzane.

 

Komu możemy przekazać dane?

 

Państwa dane mogą być przekazane podmiotom przetwarzającym dane w związku ze zleconymi przez nas usługami, do Touroperatorów, którzy będą realizować rezerwacje o oraz podmiotom lub organom uprawnionym na podstawie przepisów prawa. Państwa dane mogą być przekazane również do państw trzecich na potrzeby realizacji umowy.

 

Jakie mają Państwo prawa w stosunku do swoich danych?

 

Mają Państwo prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Mają Państwo prawo do cofnięcia wyrażonej zgody w dowolnym momencie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania Państwa danych, którego dokonano na podstawie udzielonej zgody przed jej cofnięciem. Zgoda jest niezależna od czasu w jakim Państwo korzystacie z usług, obowiązuje do jej odwołania. Udzielenie zgód oznacza możliwość otrzymywania dostosowanych do Państwa potrzeb informacji marketingowych i ofert dotyczących produktów i świadczonych usług na podany adres e-mail lub numer telefonu, jak również uprawnia do kontaktów telefonicznych.

 

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Państwa danych?

 

Każde przetwarzanie Państwa danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów lub do podjęcia działań na Państwa żądanie przed zawarciem umowy. Dodatkowo podstawą prawną jest niezbędność do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze oraz niezbędność do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora np. takich jak udzielenie odpowiedzi na Państwa pisma i wnioski.

 

W przypadku wątpliwości co do prawidłowości przetwarzania Państwa danych osobowych, mają Państwo prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.

 

W związku z powyższym, zgadzam się na przetwarzanie w celach marketingowych oraz celach analitycznych, moich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przeze mnie ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym zapisywanych w plikach cookies, również po rozpoczęciu obowiązywania RODO (czyli po 25 maja 2018 roku).

 

Podanie danych jest warunkiem zawarcia umowy, bez ich podania umowa nie może zostać zawarta.

 

Wyrażenie tej zgody jest dobrowolne i można ją wycofać w dowolnym momencie z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.